Kończy się kampania, nastaje cisza wyborcza

Dziś ostatni dzień kampanii wyborczej. W niedzielę 7 kwietnia Polki i Polacy pójdą do urn by wybrać swoich kandydatów do rad gmin, miast, powiatów oraz sejmików. W wyborach zostaną wybrani również wójtowie i burmistrzowie.

W Choroszczy o mandat radnych walka toczy się w 14 z 15 okręgów (w okręgu nr 12 był tylko jeden kandydat, który został radnym bez wyborów). Osoby ubiegające się o miejsce w radzie zgłoszone zostały przez 7 komitetów. Najwięcej kandydatów zgłosił KWW Robert Wardziński Rozwój na Lata (15 okręgów), drugi był KWW Wojciech Jastrzębski „Choroszcz Nasz Dom” (13 okręgów), następnie KWW Nasza Choroszcz (4 okręgi), KWW Urszuli Jaźwińskiej (2 okręgi) oraz po jednym kandydacie KWW Nowa Choroszcz Czas na Zmiany, KWW My Dla Gminy 2024 i KWW Roberta Zielińskiego.

O urząd burmistrza ubiega się dwóch kandydatów: Wojciech Jastrzębski (lat 38) oraz urzędujący burmistrz Robert Wardziński (lat 49), których komitety przybrały różne strategie prowadzenia kampanii.

Banery

Płoty, balkony, tablice, okna, samochody. Cała gmina jest zasypana banerami kandydatów. Jeżeli chodzi o nie prym tu wiedzie Robert Wardziński. Jego wizerunek można oglądać nawet co kilkadziesiąt metrów. Znajduje się on na wielkich bilbordach oraz mniejszych banerach. Banery przedstawiają kandydatów i burmistrza razem lub osobno. Kolejny co do liczebności jest komitet Wojciech Jastrzębski „Choroszcz Nasz Dom”. Ten z kolei postawił na mniejsze banery, które zazwyczaj są wieszane oddzielnie od grup innych barów. Ten komitet również postawił na banery, na których kandydat na burmistrza jest prezentowany z grupą ludzi. Na bannerach Robert Wardziński ma dopisek „burmistrz Choroszczy”, z kolei Wojciech Jastrzębski „kandydat na burmistrza Choroszczy”

Spotkania z mieszkańcami

Komitety przybrały różne strategie spotkań z mieszkańcami. Komitet Roberta Wardzińskiego postawił głównie na spotkania w świetlicach. Oprócz kandydata na burmistrza udział w nich brali kandydaci do rady miejskiej oraz osoby startujące do powiatu lub sejmiku, które są powiązane z Burmistrzem Wardzińskim np. poprzez pracę w urzędzie lub jednostkach gminnych (Szkoła, ZECWiK). Na spotkaniach było można spotkać też pracowników urzędu. Poza mieszkańcami, którzy przychodzili w różnej ilości (od kilku do kilkudziesięciu osób) pojawiali się też kandydaci z innych komitetów, którzy niejednokrotnie zabierali głos.

Inne komitety postawiły na bezpośredni kontakt z mieszkańcami. Kandydaci i kandydatki roznosili ulotki osobiście zostawiając je w skrzynkach lub rozmawiając z nimi.

Media

Na terenie w Choroszczy aktualnie działają 4 media lokalne: Twoja Telewizja Regionalna, Gazeta w Choroszczy, Głos Choroszczy oraz Horyzonty Choroszczy. Najbardziej aktywne w temacie wyborów są media niepubliczne związane z kandydatami na burmistrza: Głos Choroszczy założony przez Roberta Wardzińskiego oraz Horyzonty Choroszczy gdzie funkcję redaktora naczelnego pełni Wojciech Jastrzębski. Jeżeli chodzi o same treści to Głos Choroszczy od lat sam nie tworzy treści, tylko udostępnia posty (urzędu miejskiego lub z prywatnego profilu Roberta Wardzińskiego i inne) na swoim profilu.

Z kolei Horyzonty Choroszczy przejęły rolę mediów publicznych. Udostępnili bezpłatnie przestrzeń wszystkim komitetom oraz prowadziły kampanię informacyjną na temat wyborów. Publiczna Gazeta w Choroszczy poza wypisaniem wszystkich kandydatów w papierowym wydaniu o wyborach nie pisał nic. Dopiero po naszym wcześniejszym dzisiejszym artykule spis kandydatów również się pojawił w internetowym serwisie i na facebook;u. Na jej łamach można znaleźć wiele artykułów o sukcesach gminy, które są ilustrowane zdjęciami z Robertem Wardzińskim aktualnie sprawującym urząd burmistrza. Ponadto z płatnych reklam na antenie Twojej Telewizji Regionalnej skorzystał jedynie Komitet Wojciech Jastrzębski „Choroszcz Nasz Dom”, który również skorzystał z bezpłatnych audycji w mediach publicznych (TVP3 oraz Radio Białystok).

Internet

Dwa największe komitety miały największą aktywność w internecie. Zarówno Rozwój na Lata Roberta Wardzińskiego jak i Choroszcz Nasz Dom Wojciecha Jastrzębskiego założyły specjalne profile na Facebooku. Komitet Choroszcz Nasz Dom założył i publikował na Instagramie i Tik Toku. Na Instagramie można znaleźć również komitet My Dla Gminy 2024. Oba komitety posiadają też swoje strony internetowe. 

Wykorzystanie zasobów gminnych

Prawo zabrania wykorzystywania zasobów gminnych do prowadzenia kampanii. Największe możliwości do korzystania z zasobów mają aktualnie pełniący funkcję burmistrzowie i wójtowie. Czy w Choroszczy aktualny burmistrz wykorzystał zasoby publiczne do prowadzenia kampanii? Trudno jednoznacznie to określić. Np. Gazeta w Choroszczy, która jest pełna artykułów na temat działań aktualnego burmistrza i jego zdjęć może tłumaczyć tym, że relacjonuję pracę burmistrza, nie kandydata. Inne komitety skorzystały, z niektórych publicznych lokalizacji jak np. płot naprzeciw stacji kontroli pojazdów w Choroszczy, na co urząd wyraził zgodę.

Dodaj komentarz