Dnia 7 sierpnia odbędzie się 33. Jarmark Dominikański. Jest to największa impreza organizowana w Choroszczy. Podczas Jarmarku na scenie występują artyści i goście wydarzenia. Poza nią odbywają się różnego rodzaju pokazy, animacje i wystawy. Jednym z najważniejszych i stałych elementów tej imprezy jest handel. Od 5 lipca 2022 roku przedsiębiorcy, rękodzielnicy, wytwórcy oraz instytucje i organizacje mogą zgłaszać chęć uczestnictwa w tym wydarzeniu.
Teren przeznaczony dla wystawców będzie podzielony na strefy: rękodzielniczą, handlową, gastronomiczną oraz edukacyjną. Osoby zainteresowane wystawieniem stoiska, będą mogły nabyć moduły 3×3 m (gastronomia 3×4 m). Żeby zgłosić swój udział należy zadzwonić do Miejsko-Gminnego Centrum Kultury i Sportu w Choroszczy pod numer 725 357 788 w godzinach 9:00 – 15:00 do dnia 29 lipca lub do wyczerpania miejsc. Po zapisaniu się należy w ciągu 7 dniu uiścić opłatę. Handel ma odbywać się od 12:00 do 20:00.
Inflacja nie ominęła jednak choroszczańskiej imprezy. Chętni do handlu będą musieli zapłacić o 50 zł więcej niż rok wcześniej. Największą podwyżkę, 100% w stosunku do ubiegłego roku odczują mieszkańcy gminy Choroszcz, przedsiębiorcy zarejestrowani na terenie gminy Choroszcz oraz osoby potrzebujące skorzystać z prądu. Bezpłatnie stoiska mogą wystawić instytucje, fundacje i organizacje pozarządowe w strefie edukacyjnej. Organizator zastrzega sobie prawo do „weryfikacji” stoisk w tej strefie, co może oznaczać, że sam zadecyduje jakie organizacje będą dopuszczone do udziału w wydarzeniu. Z opłaty za stoisko zwolnieni są także twórcy ludowi zrzeszeni w Polskim Stowarzyszeniu Twórców Ludowych posiadający aktualną legitymację członkowską. Zwolnienie dotyczy jedynie jednego modułu.
„Opłaty za stoisko:
- za stoisko handlowe o wym. 3x3m wynosi 200 zł brutto; w przypadku większego stoiska obowiązuje wielokrotność tej kwoty – tj. opłata za każde kolejne stoisko handlowe (3x3m) wynosi kolejne 200zł brutto. Opłata za stoisko handlowe o wym. 3x3m dla mieszkańców Gminy Choroszcz oraz firm zarejestrowanych na terenie Gminy Choroszcz wynosi 150 zł brutto; opłata za każde kolejne stoisko handlowe mieszkańców gm. Choroszcz o wym. 3x3m wynosi kolejne 150 zł brutto,
- za stoisko gastronomiczne, gdzie serwowane są posiłki, o wym. 3x4m wynosi 300zł brutto, opłata za każde kolejne stoisko gastronomiczne o wym. 3×4 m wynosi kolejne 300 zł brutto,
- za stoisko rękodzielnicze o wym. 3x3m wynosi 150 zł brutto; rękodzielnicy zrzeszeni w Polskim Stowarzyszeniu Twórców Ludowych posiadający aktualną legitymację członkowską podlegają zwolnieniu z opłaty za stoisko, zwolnienie dotyczy jednego stoiska 3×3 m – w przypadku większego stoiska obowiązuje opłata 150 zł brutto za kolejne stoisko. Do STREFY RĘKODZIELNICZEJ mogą się zgłaszać wystawcy, których własnoręcznie wykonany asortyment stanowi co najmniej 50 % całości. Organizator będzie weryfikował asortyment w podczas imprezy. W razie stwierdzenia nieprawidłowości zostanie naliczona opłata w wysokości dwukrotnej jak za stoisko handlowe. Organizator zastrzega sobie prawo przesunięcia wystawcy do alei handlowej (za odpowiednią opłatą) w przypadku, gdy zgłoszony asortyment nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym,
- za stoisko w strefie edukacyjnej Organizator nie pobiera opłat ani za stoisko ani za dostęp do prądu i auto za stoiskiem; w strefie mogą znajdować się stoiska fundacji, organizacji pozarządowych, instytucji. Organizator zastrzega sobie prawo weryfikacji stoisk w strefie edukacyjnej.
Opłaty za parkowanie pojazdu oraz podłączenie do prądu:
- za umożliwienie zaparkowania pojazdu przy stanowisku opłata wynosi 50 zł brutto*,
- za dostęp do prądu opłata wynosi 100 zł brutto *
*opłata za prąd i auto przy stanowisku dotyczą wszystkich rodzajów stoisk, w tym zwolnionych z opłat oraz ze stosownymi ulgami, prócz stoisk ze strefy edukacyjnej;
Dostęp do prądu będzie dostępny w odległości ok. 50 metrów – Organizator nie zapewnia przedłużaczy.”
źródło: Miejsko-Gminne Centrum Kultury i Sportu w Choroszczy
Szczegółowe informacje oraz formularze zgłoszeń i regulamin dostępne są na stronie organizatora (tutaj)
Jarmark Dominikański ten współczesny odbywa się od 1990 roku w parku przy Muzeum Wnętrz Pałacowych. Inicjatorem wydarzenia był ówczesny Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Józef Waczyński. Przez lata impreza przybierała różną formę. Była dwu dniowa, a nawet tygodniowa jak podczas Jarmarku „Pandemicznego”, gdzie w jego ramach odbywały się warsztaty ludowe. Podczas pierwszego Jarmarku za scenę służyły dwie przyczepy ciągnikowe, zaś teren przygotowywali wolontariusze (głównie bracia ówczesnego dyrektora). Od tamtej pory wiele się zmieniło. Podczas Jarmarku występują gwiazdy, zaś w alejkach można spotkać dziesiątki wystawców i twórców ludowych. Tradycją stały się też Strefa Dziecka oraz prezentacja pojazdów Stowarzyszenia Moto Retro. Ważną częścią choroszczańskich Jarmarków stała się identyfikacja graficzna, za którą od ponad dekady odpowiadała choroszczańska artystka (nasza redakcyjna koleżanka) Monika Tekielska-Chmielewska. Więcej o Jarmarku można przeczytać na oficjalnej stronie imprezy (tutaj).